Portfolio of Keisuke Itoh
XR Artist
Pudica [XR Installation]
異世界の住人、Plantonica(プラントニカ)たちと共に音楽を奏でる旅に出ましょう。あなたの手のひらから生まれたPlantonicaの『Pudica(プディカ)』は、心に寄り添うパートナーとして、あなたを現実から幻想的な世界へと導きます。Plantonicaの世界は、美しい音楽と安らぎに満ち溢れています。そこでは、さらに3体の個性豊かな音色を持つ仲間たちと出会い、彼らと共にコンサートを開催します。その穏やかな音色に心が溶け込むうちに、すっかりこの幻想的な世界に没頭していることに気が付きます。心休まる時間が終わりに近づくと、あなたは新たな世界の始まりを感じるでしょう。
Pudica invites you to embark on a journey to make music with the residents of another world, the Plantonica. Born from the palm of your hand, Pudica of Plantonica will be your companion, guiding you from reality into a fantastical realm. The world of Plantonica is filled with beautiful music and tranquility. In this magical realm, you will meet three more friends, each with their own unique musical tones. Together, you will host a concert, creating a symphony that blends your heart with gentle sounds, fully immersing you in this enchanting world. As this peaceful time draws to a close, you will sense the beginning of a new world.
Sen [Multiplay VR Animation]
この作品は日本の伝統文化である「茶道」をベースにしています。体験者は、日本の国宝である茶室「待庵」に身を置き、日本の国宝「黒焼茶碗」を両手に持って日本の伝統世界を体験します。体験者は薄暗い茶室の中、自分の手の中の茶碗から生まれるお茶の精霊"SEN“を通して、自分と世界との関わりを知ります。最初は恐る恐る世界を知っていく“SEN“ですが、様々な存在に関わることによって、自分が存在することの喜びを知ります。美しい世界が目まぐるしく変わる中、“SEN“は自分たち以外に、同じような存在がこの世界に存在していることに気づきます。他の存在との繋がりや、関わりが心地よく、自己中心的に目の前の存在と関わることばかりを考えるようになります。そんなある日、突然自分の心地の良い世界が大火によって全て消失してしまいます。何もかも失ってしまった”SEN”は茶碗の中に落ち、自分の存在が宇宙の中で粒子となり溶けてしまいます。“SEN”と体験者は、この世界の生きとし生きるものあらゆる存在と自分は共にあるということに気づいた時、自分の存在が、茶室「待庵」に戻っていることに気づきます。そしてまた何気ない日常が始まります。
This work is based on the traditional Japanese tea ceremony. The audience will be immersed in the traditional Japanese ritual as they hold a black Raku tea bowl in the tea house called Tai-an, both national treasures of Japan. In the dimly lit room, the audience will unravel their relationship with the world as the spirit of tea, “SEN,” born from the tea bowl in their hands. At first, “SEN” is afraid to learn about the world but gradually finds joy in their existence through interactions with other beings. As it learns more about the ever-evolving and beautiful world, “SEN” comes to know of other beings like itself. They find comfort in their connection and interaction with their kin and start to think about their relationship with others in a self-centered way. One day, their peaceful world is suddenly destroyed by an inferno. Having lost everything, “SEN” falls back into the tea bowl and dissolves into particles wandering the universe. Just as “SEN” and the audience realize they are one with all living things in this world, they are whisked back to the tea house “Tai-an,” where their nonchalant lives begin again.
Twinkle Guardians [Virtual Festival]
宇宙に出かけたリトルツインスターズ キキとララが大慌て! そこで目にしたものは、たくさんの宇宙のがらくた“スペースジャンク“だったーー みんなの未来を守るため、キティといっしょにスペースジャンクをお掃除しよう! 参加型!大迫力の星空シューティングショー!
The Little Twin Stars, Kiki and Lala, set out on a journey into space, only to be met with a big surprise! They found themselves surrounded by countless pieces of space debris—"space junk"! To protect everyone's future, let's join forces with Hello Kitty and clean up the space junk together!Join in for an immersive, action-packed stargazing shooting show!
Typeman [VR演劇]
Typemanはこれまで多くの人間に必要とされ、期待や喜び、悲しみを分かち合い、共に時間を過ごしてきました。しかしいつしか人々から忘れられてしまい、自分の存在意義を見失ってしまいます。 体験者は古びたアパートの一室で、そんなTypemanと出会います。あなたは初めてTypemanと向き合ったとき、彼に対してどんな感情を抱き、どのような行動をするでしょうか。 その世界で誰かの存在に気づいたとき、あなたはここにいる意味を考え始めるでしょう。
Typeman has been needed by many human beings, sharing their hopes, joys, and sorrows, and spending time together. However, he has been forgotten by people and has lost the meaning of his existence. You will meet Typeman in a room of an old apartment building. When you encounter Typeman for the first time, what feelings will you have for him and how will you act toward him? When you notice the presence of someone else in the world, you will begin to think about the meaning of your being here.
Clap [VRアニメーション]
人は心から相手を賞賛したいとき、手の痛みを我慢してでも、一生懸命大きく強く手をたたいて気持ちを届けようとします。しかし、その気持ちは相手にちゃんと届いているのでしょうか。この物語はClapの受け手である主人公と、送り手であるあなたの目線で紡がれる物語です。自分に自信がなく、自分のことを何の取り柄もないちっぽけな存在だと感じてしまい、糸のような姿になってしまった主人公、糸男。ある雨の日、糸男が路地を歩いていると、目の前に錆びた空き缶が落ちてきます。その空き缶から鳴り響く、可笑しくも心地良い音に魅了された彼は、自分で音を鳴らしてみたくなり、空き缶を足に履いて踊り始めます。やがて糸男の周りには大勢の人だかりができ、拍手の音も大きくなっていきます。しかし次第にその拍手が大きなプレッシャーとなり、彼を悩ませます。糸男はなぜ拍手が怖くなり、受け入れられなくなってしまったのか。あなたの心からの拍手を糸男に届けることができたとき、Clapは本来の意味を取り戻し、美しい音色を奏ではじめます。
When people want to express their admiration, they channel their emotions into their hands and clap, with energy and feeling, even if it means withstanding physical discomfort. But does that feeling ever reach the other person? In 'Clap,' the protagonist is the target of applause, and the story unfolds from the point of view of a person clapping. “Thread man”, the protagonist, lacks self-confidence, and feels so intently that he has no redeeming features that he has shrunk to a thread-like existence.One rainy day, the thread man is walking down an alley when an empty, rusty can falls in front of him. The can reverberates with a pleasant and amusing sound, and, taken in by it, he tries to recreate the sound himself by wearing the can on his foot and starting to dance.Soon a crowd of people gather around the thread man, and the sound of applause grows ever louder, though with the increased volume comes increased pressure, which troubles the thread man.Why did the thread man become scared of the sound of clapping and why could he no longer enjoy it?When your heartfelt applause reaches the thread man, the original meaning of clapping is restored, which signals the beginning of a beautiful sound.
Beat [VRアニメーション]
「Beat」はあなたの”ハート”から生まれる物語です。この作品は体験者が自分の”ハート”を手に持って体験します。“ハート”は体験者の心臓の鼓動と共に振動します。体験者は錆びたロボットと出会います。でもロボットは動く気配がありません。ロボットは”原動力”となる”ハート”を持っていませんでした。体験者が自分の”ハート”をロボットにかざすと、ロボットに新たな”ハート”が生まれます。“ハート”を持ったロボットは立ち上がり動き出します。動き出したロボットは「生きる喜び」を精一杯表現します。でもロボットはどこか寂しそうです。ロボットは友達を探します。本当に大切な友達と出会えた時、どのように接して良いか分からなくなるロボット。”ハート=鼓動”が物語を動かす「鍵」になります。ロボットの成長を通して自分自身の”ハート”の存在を意識することを目指した作品です。
“Beat” is a story elaborated from your “Heart”.Viewers can experience the work with their hearts in their hands. The heart in the animation vibrates at the same pace at viewers' heartbeat.Viewers encounter a rusted robot, absolutely static. He doesn’t have a “heart” to move.Viewers can grant him a new heart by putting theirs on the robot. He then stands up and starts to move, expressing joy to live out all his strength.However, when he meets with new robots, he doesn’t know how to communicate properly.“Heart” becomes the key to move the story forward. The story aims to arouse consciousness of “Heart” via the growth of the robot.
Feather [VRアニメーション]
この作品は、ちいさな人形の少女がバレエダンサーになる夢を目指す物語です。舞台は、古い屋根裏部屋にひっそりと置かれているドールハウスで繰り広げられます。体験者は物語を見守るだけでなく、所々で、少女に『FEATHER』を渡す、インタラクションをすることになるでしょう。『FEATHER』とは、『勇気』や『はげまし』の意味を内包するシンボルです。白くて軽くて、フワッとした羽の形をしています。少女が何らかの困難にぶつかった時、体験者のもとに『FEATHER』が現れます。少女は体験者から渡された『FEATHER』を受け取りながら、すくすくと成長していき、バレエダンサーになる夢へと突き進んでいきます。
This is a story about a small girl doll whose goal it is to be a ballet dancer. The setting of the story is inside of a doll house which is placed in an old attic. Viewers do not just watch over the story but also pass a feather to her interactively. The feather is a symbol which implies both ‘Courage’ as well as ‘Encouragement’. It looks white and light, and fluffy. When she confronts some difficulty, a feather appears in front of the viewer. As she receives a feather from the viewer, she grows up to pursue her goal to be a ballet dancer.
伊東ケイスケ | Keisuke Itoh
多摩美術⼤学グラフィックデザイン学科を卒業後、グラフィックデザイナーとしての経験を経て、現在はXRアーティストとして活動している。 VR演劇『Typeman』をはじめ、これまでにヴェネチア国際映画祭、カンヌ国際映画祭、世界最大のCG祭典SIGGRAPHなど、複数の著名なイベントで作品を上映。 ヴェネチア国際映画祭のXR部門では、2019年より自身が監督を務めるVRアニメーション作品で5年連続上映、4年連続ノミネート。